By Glass Store

Glass Store x The Outdoors

Hoge bergen, ruig terrein of de stad, deze merken hebben we voor je in huis

Glass Store x The Outdoors

SLOW-FASHION

‘Slow-fashion’ is een term die steeds meer gebruikt wordt in de kledingindustrie. Slow fashion onderscheidt zich met tijdloze collecties van hoogwaardige, duurzame kleding. Bij Glass Store dragen wij dit uit met merken zoals Grammici, Salomon, Peak Performance en Parel Studios. Op dit moment floreren de outdoor merken in de streetwear-scene en zijn ze niet meer weg te denken. In deze blog vertellen we meer over de merken en wat ieder merk uniek maakt. 

Gramicci

Het klimmerk van de jaren tachtig was van essentieel belang bij het veranderen van de perceptie die mensen hadden van outdoor uitrusting, die tot dan toe meestal praktisch en saai was. Volgens de legende uit de jaren 80 begon een klimmer uit Californië, Mike Graham met zijn vrienden aan de klim van de Half Dome in Yosemite National Park als eerste team van Italiaanse klimmers. Het enige probleem was dat ze geen Italianen waren. De oplossing was om hun namen te veranderen, waardoor Graham in Gramicci veranderde.

Ontworpen, met jonge avonturiers in het achterhoofd, bevatte de kleding een verscheidenheid aan ontwerpaspecten die hen onderscheidden van de concurrentie, waarvan sommige sindsdien hun weg hebben gevonden naar de mainstream mode en de collecties van tal moderne streetwear labels. Gramicci’s shorts en broeken hadden een kenmerkende broek sluiting die door de tijd heen een herkenbare stijl voor Gramicci werd. 

Het verhaal van Gramicci gaat over de begindagen van de streetwear, toen stijlvolle kleding uitsluitend voor de stijl werd gemaakt en functionele kleding uitsluitend voor de functie, waarbij de twee elkaar zelden kruisten. Wanneer we vandaag aan streetwear en veel mode denken, gaan we instinctief op zoek naar die high-end producten. Gramicci werd streetwear voordat streetwear nog een ding was. 

Salomon 

Het bedrijf werd in 1947 opgericht in Annecy, een Alpenstadje in Frankrijk. Ze ontwikkelde oorspronkelijk skiuitrusting, vervolgens skikleding en bovenkleding, voordat het in de vroege jaren negentig ook begonnen met het ontwikkelen van schoenen. Salomon is altijd meer op functionaliteit dan op mode gericht geweest, waarbij zijn slijtvaste schoenen vooral favoriet zijn onder de atleten. 

De sneakers van Salomon worden daarentegen gedragen door beroemdheden en geroemd door streetwearblogs zoals Hypebeast en Highsnobiety. Het bedrijf heeft in de afgelopen jaren een aantal samenwerkingen gehad met merken waaronder Palace Skateboards. De reis van Salomon is een les in het bereiken van een nieuw publiek en met het behoud van de essentie van een merk. Outdoor gear die zijn weg vindt naar de streetwear is niets nieuws, maar Salomon ging nog een stap verder door technische loopschoenen modieus te maken. 

Peak Performance

Scandinavische landschappen en het befaamde barre weer. “Als het dat aankan, kan het alles aan,” zo luidt het gezegde bij Peak Performance. Het bedrijf is ontstaan in een klein stadje genaamd Åre in het Noorden van Zweden. Het hoofdkantoor van Peak Performance ligt direct aan de berg, hier wordt alles van Peak Performance ontwikkeld, getest en geproduceerd.

Peak Performance is een net als Grammici, Salomon en Parel studios een leidend merk in de outdoor industry. Peak Performance produceert de items voor outdoor enthousiastelingen die op zoek zijn naar totale luxe tijdens hun outdoor ervaringen. Toch wordt het merk in de streetwear-scene als een ware hype gezien en populariteit over de hele wereld. 

Parel Studios

Parel Studios is echt een merk wat staat voor ‘slow fashion’, zij zetten zich als bedrijf erg in tegen de wegwerpcultuur. Door het ontwikkelen van verantwoorde ontwerpen proberen ze een milieuvriendelijke kleding omgeving te creëren.  Parel studio’s werd in 2020 in Kopenhagen opgericht met als doel de praktische designs te versterken in hun kleding. Daarbij aansluitend creëren ze flexibele kleding geschikt voor elke omgeving. 

Atlas Vest - Cream – grocery

Het bedrijf wil aantonen dat een combinatie van bruikbaarheid en esthetiek hele toffe dingen kan opleveren.  Zij beschermen het milieu in de eerste plaats door het gebruik van uitstekende en verantwoorde producten, die zij creëren en vervaardigen. Het leveren van kwalitatieve en verantwoorde producten gebruiken ze als de belangrijkste middelen om het milieu te beschermen.